BS Atheneeke
In onze school leren leerlingen zelf oplossingen te bedenken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Onze leerkrachten creëren een leeromgeving die zelfstandigheid stimuleert. Ze voorzien planborden, gevisualiseerde leerstrategieën, ondersteunende materialen en geven gerichte feed-up, feedback en feed-forward. Samen met de leerlingen maken ze klasafspraken in co-creatie, die zichtbaar in de klas hangen. Ook de schoolregels en belangrijke leerstrategieën worden duidelijk gevisualiseerd, zodat kinderen steeds houvast hebben. We geven onze leerlingen duidelijke voorbeelden en structuren om stap voor stap zelfstandig te groeien. Zo gebruiken we de BBBB-methodiek (Brein, Boek, Buddy, Baas): leerlingen denken eerst zelf na, zoeken het op in diverse bronnen, vragen hulp aan een klasgenoot en pas daarna aan de leerkracht. Onze leerlingen leren zo op een bewuste manier moeilijkheden aan te pakken. Stap voor stap worden onze leerlingen zelfstandiger en zelfverzekerder, voorbereid om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.
In onze samenleving komen we dagelijks in aanraking met verschillen. Het is onze taak om kinderen te leren hier respectvol mee om te gaan en open te staan voor de eigenheid van ieder individu. Respect gaat daarbij verder dan mensen onderling: het omvat ook aandacht voor de natuur, de leefomgeving en de samenleving in zijn geheel. Onze lerenden tonen actief engagement vanuit verbondenheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij communiceren verbindend en professioneel, steeds vanuit de waarden van het GO!. Leerkrachten nemen een voorbeeldrol: zij bewaken en geven grenzen aan, communiceren afgestemd op het niveau van de leerlingen en ouders en tonen respect voor de grenzen van anderen. Onze leerlingen volgen de schoolregels en afspraken, durven hun eigen grenzen aan te geven en respecteren die van anderen.
Leerplezier betekent voor ons meer dan enthousiasme in de klas. Het is een basishouding waarbij leerlingen en leerkrachten openstaan voor levenslang leren, een nieuwsgierige houding die we bij al onze lerenden willen ontwikkelen. Leerkrachten stimuleren deze basishouding door zelf een voorbeeldrol op te nemen: zij professionaliseren zich, delen hun expertise met collega’s en passen nieuwe inzichten toe in de klaspraktijk. We stemmen het onderwijs af op de eigenheid van elk kind. Leerkrachten bieden verschillende werkvormen aan diepassen bij het leerprofiel, de leerstatus en de interesses van leerlingen. Zo kunnen kinderen op hun eigen manier ontdekken, keuzes maken en eigenaarschap nemen over hun leerproces. Leren gebeurt ook buiten de klas. Didactische uitstappen en gevarieerde ateliers verbinden het leren met de wereld, bieden betekenisvolle uitdagingen en helpen kinderen hun interesses te verkennen. In dit proces maken leerlingen fouten, leren ze daarvan en ontwikkelen ze een growth mindset, waarbij proberen en verbeteren centraal staan. Op deze manier ervaren kinderen leren als iets waardevols en plezierigs, ontwikkelen ze zelfstandigheid en nieuwsgierigheid en leggen ze de basis voor een levenslange leerhouding.